Weer thuis - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Jack en Liesbeth Moor-Pannekeet - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Jack en Liesbeth Moor-Pannekeet - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Blijf op de hoogte en volg Jack en Liesbeth

13 Juni 2014 | Nederland, Hoofddorp

Vanochtend zijn we door Joke naar het vliegveld gebracht. Nog een laatste keer 'genieten' van het Chinese verkeer. Op het vliegveld ging alles lekker vlot, geen rijen bij het inchecken en de security. Het vliegtuig vertrok op tijd. Na een lange vlucht (10 uur is lang als je niet kunt slapen) zijn we tegen 3 uur geland op Schiphol. En om 4 uur waren we thuis, net op tijd voor de tweede helft van de halve finale van de hockeymannen.

China was een bijzondere ervaring. Het is er heel anders dan in een westers land. We hebben ons verbaasd over veel zaken. We hebben veel gezien en veel meegemaakt. We hebben geprobeerd ons niet te ergeren aan de inefficiëntie en de chaos. Dat lukte soms wel en soms niet. Het was niet altijd prettig als je belandde in een massa Chinezen die allemaal hetzelfde wilden als jij, maar dan wel eerder en sneller.
Het enige waar we echt niet aan konden wennen was het gerochel. Dat blijft walgelijk.

Hieronder nog wat zaken die ons zijn opgevallen:
Kinderen met infuus in hand of voet en de zak aan bamboe stokje.
Heel groot varken op de weg. En ook koeien, geiten en yaks.
Grooooote gaten in de weg.
Vrouwelijke bouwvakkers en wegwerkers.
Hele kromme mensjes.
Paard/koe en wagen.
In de kleine dorpjes geen asfalt of bestrating, maar modder, kuilen, keien, grind. Buiten dorpen wel asfaltwegen.
Varkenskoppen op de markt.
Wegwerkzaamheden tussen de marktkramen.
Omgevallen vrachtauto hing tegen de berg aan.
Op motor/scooter zonder helm, met helm, met pothelmpje, met bouwhelm.
Mannen die hun shirt omhoog trekken en blote buik laten zien en zo door de stad lopen.
Schreeuwende Chinezen, en in het algemeen veel lawaai.
Meisjes met hele hoge hakken op de meest onmogelijke plekken.
Stoppen op de meest onwaarschijnlijke plekken met auto, motor, scooter of fiets.
Inhalen waar het eigenlijk niet kan.
Invoegen waar het eigenlijk niet kan.
Oversteken waar het eigenlijk niet kan.
Rechtsafslaan mag altijd, voetgangers doen er niet toe.
Parkeren op de snelweg.
Keiharde bedden.

• 15 Juni 2014 - 11:45

Ingrid:

Jullie hebben genoten van de reis en ik van de verslagen.
    Welkom thuis en geniet van je eigen bed.l